دکتر کامران صحت
بازاریابی شبکه‌ای به روایت دکتر کامران صحت

بازاریابی شبکه‌ای به روایت دکتر کامران صحت

مقدمه بازاریابی شبکه‌ای که بازاریابی چند سطحی هم شناخته می‌شود یک مدل بازاریابی است که توسعه آن بستگی به نمایندگان فروش و بازاریابان و توزیع‌کنندگان در گروه‌های کوچک تجاری دارد. بدین معنی که هر چقدر تعداد و تلاش فروشندگان و بازاریابان و توزیع‌کنندگان افزایش یابد احتمال توسعه این بازار افزایش می‌یابد. در این مدل بازاریابی از فروشندگان و توزیع‌کنندگان برای دنبال کردن اهداف بازاریابی استفاده می‌شود که به صورت آنلاین و آفلاین می‌توانند در مسیر هدف سازمانی خود حرکت کنند.

در این روش بازاریابی سازمان‌ها و کارخانجات تولیدی و ارایه کنندگان خدمات افراد دیگری را استخدام می‌کنند و در بخش‌های مختلف بازاریابی به کار می‌گیرند تا بتوانند محصولات خود را ارایه کنند و بدیهی است که افزایش فروش و ارتقای سطح سازمانی بستگی مستقیم به تمامی ارکان بازاریابی دارد و کلیه عوامل سیستم بازاریابی شبکه‌ای تقریبا به یک اندازه در توسعه سیستم و یا حتی شکست سیستم دخالت دارند. فروشندگانی هستند که به طور معمول فروش را در سازمان خود انجام می‌دهند و فروش را کنترل می‌کنند و آن را رهبری می‌کنند.

بازاریابی شبکه‌ای در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در اهداف بلند مدت قرار دارد و سازمان‌های مختلفی در دنیا از این سیستم برای توسعه بازار و یافتن مشتریان جدید استفاده بهینه می‌کنند.

بازاریابی شبکه‌ای می‌تواند یک راه مناسب و خوب و کم هزینه برای فروش تولیدات کارخانه‌ها و همچنین بهترین راه برای جذب مشتریان و ساماندهی آنان و بهترین راهکار برای هدایت و کنترل مشتریان و حرکت سازمان به سمت بهتر شدن باشد. برای حرکت به سمت اعماق ذهنی مشتریان و نفوذ بر دل‌های آنان و همچنین وفادارسازی مشتریان این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی است زیرا این سیستم آسان‌ترین راه برای گرفتن بازخورد و نظر مشتریان می‌باشد این روش با حداقل هزینه ترابری و هزینه تبلیغاتی می‌توان کالا و محصول خود را به سراسر دنیا برسانید.

از دیگر مزیت‌های این سیستم و این مدل تجاری رسیدن به بالاترین حد توسعه تجاری در کمترین زمان ممکن است. در این سیستم شما فقط به یک سیستم بازاریابی و توزیع کنندگانی احتیاج دارید به شکلی به سرعت موفقیت به سمت شما حرکت می‌کند. مزیت‌های بی‌شماری در این سیستم وجود دارد. بازاریابی شبکه‌ای یک مدل بازاریابی است که به طور قابل توجهی به رشد سازمان شما کمک می‌کند. البته اگر به شکل صحیح پیاده‌سازی شود. و همچنین یک سیستم مناسبی است برای شناختن مشتریان واقعی و وفادار ساختن آنان برای توسعه بازار و رشد سازمانی شماست.

نگارنده با تجربه همکاری با برترین نتورک‌های ایران همچون بادران، بیز، پنبه ریز و ... و شاخه‌های وابسته تلاش می کند تا مطالبی کاربردی را در این مقوله ارایه نماید.خلاصه کلام اینکه بازاریابی شبکه ای در ایران به سرعت عملی شدن در حال حرکت است و مشکل بسیاری از شبکه های کنونی در کشور عدم توجه به موضوع رفتار علمی است.

شبکه سازی

شبکه سازی یکی از مهم ترین روش های رایج در بازاریابی شبکه ای محسوب می شود. بزرگ ترین معضل شبکه سازان جذب افراد در شبکه می باشد. ایجاد شبکه به سه راهکار اساسی بستگی دارد: جذب، حفظ و توسعه. جذبهر متقاضی در شبکه بزرگترین اشتباه شبکه سازان است. شبکه موفق سختگیرانه جذب می کند؛ چرا که جذب شخت گیرانه باعث حفظ و نگهداشت و مدیریت درست شبکه می شود. متاسفانه در این قسمت بزرگترین خطاهای شبکه هارخ می دهد.

در بخش حفظ هم متاسفانه خلاهایی وجود دارد. وعده موفقیت مالی سریع یکی از معضلات این قسمت محسوب می شود. آمارهای جهانی حاکی از 10.000 ساعت کار علمی و مفید برای رسیدن به موفقیت در این بخش است. حال آنکه اکر نتورکرها تصور موفقیت در بازه زمانی کوتاه را در سر می پرورانند.

توسعه شبکه نیز معضل سوم غالب لیدرها محسوب می شود. سبک توسعه در باور بسیاری از نتورکرها نمی گنجد و اغلب برداشت های اشتباهی از توسعه شبکه دارند.

بازاریابی محصولات و خدمات

بازاریابی محصولات و خدمات در نتورک با روش های مختلف محقق می شود. لزوم به کارگیری دانش در افزایش سطح فروش در این بخش بسیار الزامی است.

تبلیغات دیجیتال

 وب سایت مهمترین رسانه در دنیای دیجیتال است.

 شبکه های اجتماعی متعدد راه اندازی کنید.

 در اینستاگرام به عکس پروفایل خود دقت کنید.

 بایو نویسی حرفه ای را بیاموزید و حتمن از یک شعار در بایو استفاده کنید.

 تولید محتوا برگ برنده فضای مجازی محسوب می شود.

 عکس، فیلم، متن و پادکست انواع محتوا محسوب می شوند.

 همه محتواها باید براساس یک قالب جذاب بارگذاری شوند.

 خودتان جلوی دوربین بروید و صجبت کنید.

 به آمارهای اینستاگرم توجه زیاد کنید.

 در کپشن نویسی، داستان سرایی کنید و محصول را غیر مستقیم معرفی کنید.

 هشتگ گذاری حرفه ای را یاد بگیرید.

 هر روز استوری بارگذاری کنید و روی استوری انگیزشی سرمایه گذاری کنید.

 در تولید محتوا فقط محصول معرف نکنید و به جای آگهی دادن آگاهی بدهید.

 تولید محتوای در قالب عکس حتمن 70 درصد تصویر و 30 درصد متن داشته باشید.

بازاریابی تلفنی

بیشتر از سه زنگ، مشتری را معطل ننمایید.

 شروع قدرتمندانه را در ابتدای مذاکره تلفنی رعایت کنید.

 در ابتدای مکالمه تلفنی نام مشتری را بپرسید و در حین مکالمه از نام مشتری به دفعات استفاده نمایید.

 با تن صدای رسا، قدرتمند و بدون لهجه صحبت کنید.

 با فراگیری مهارت های فن بیان، حرفه ای مذاکره کنید.

 هرگز به مشتری نگویید: "حدس می زنم"، "احتمالن"، "فکر می کنم"، مطمئن صحبت کنید.

 در هنگام بازاریابی تلفنی روی کلمات کلیدی تاکید کنید یا چند بار از آنها استفاده نمایید.

 هدف از تماس گرفتن را بیان کنید.

 از دادن اطلاعات غیر ضروری به افراد ناشناس و ناآشنا بپرهیزید.

 شنود موثر داشته باشید.

 بیش از حد او را HOLD ننمایید. 

 مکالمات را با نتیجه گیری کامل خاتمه دهید.

 در حین مذاکره تلفنی، کلید واژه ها را یادداشت کنید تا فراموش شود.

 در صورت پرسش راجع به موضوعی که اطلاع ندارید بهتر است بگویید: "اجازه بفرمایید بررسی کنم و به شما اطلاع دهم"

 از به کار بردن عباراتی همچون "من در جریان نیستم" یا "اطلاع ندارم" و یا "ابداً چنین مطلبی را نشنیده ام" خودداری کنید.

 محصول را پرزنت نکنید؛ حال مشتریان را خوب کنید، محصول فروش خواهد رفت

 مشخصات فردی تماس گیرنده را در جداولی که از پیش تهیه کرده اید، ثبت نمایید. و یا با استفاده از نرم افزارهای رایج همچون،Outlook ثبت کامپیوتری نمایید.

بازاریابی حضوری

 شیک پوش باشید و همچون یک فرد موفق لباس بپوشید.

 کفش ها بسیار مهم هستند.

 با کفش مشکی جوراب سفید نپوشید.

 عطر و ادکلن را فراموش نکنید و حتمن به کف دست خود نیز عطر یا ادکلن بزنید.

 یک بیزنس کارت حرفه ای داشته باشید.

 با لبخند شروع کنید.

 قدرتمند، گرم و صمیمی دست بدهید.

 در هنگام دست دادن تماس چشمی داشته باشید.

 حرفه ای خودتان را معرفی کنید و نام مشتری را در ابتدای پرزنت بپرسید.

 حفظ فاصله جانبی را در ارتباطات رو در رو در نظر بگیرید. این فاصله حریم نیم تا دومتری است. سعی کنید بیش از حد به مشتری نزدیک نشوید چون حس بدی به وی دست می دهد.

 در هنگام صحبت کردن به چشمان مخاطب نگاه کنید. (حفظ تماس چشمی)

 به ازای هر چند ثانیه با تکان دادن سر به نشانه تایید، به مخاطب القا کنید که شنونده خوبی هستید(شنود موثر)

  از زبان بدن در ارتباطات استفاده کنید.

 از واژه های مورد علاقه مشتری در هنگام صحبت کردن استفاده کنید.

 در انتقال پیام به مشتری، شفاف و واضح عمل کنید.

 اطمینان حاصل کنید که مشتری منظور اصلی شما را در یافت کرده است.

 مهم نیست که در ارتباطات چه می گوییم، مهم برداشت مشتری از حرف های شماست.

مخلص کلام

بازاریابی شبکه ای در ایران به سرعت به سمت حرفه ای شدن و علمی شدن در حال حرکت است. به خاطر داشته باشید دنیای امروز با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است؛ متاسفانه دنیا تغییر کرده است و ما تغییر نکرده ایم.

مطالب مرتبط