دکتر کامران صحت
چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

داشتن اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا در بسیاری از زمینه های زندگی شخصی و حرفه ای تان موفق باشید. اما بسیاری از مردم با حس اعتماد به نفس پایین خود دست و پنجه نرم می کنند. ممکن است بهبود حس اعتماد به نفس مشکل به نظر آید، اما کارهای بسیار ساده ای وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید، مانند استفاده از تایید مثبت خویشتن، مبارزه با افکار منفی، و سعی در انجام کارهای جدید. برای یادگیری بیشتر در مورد چگونگی بدست آوردن اعتماد به نفس، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

روش اول: ترکیب عادات مفید

1- از افکار و باورهای منفی خود آگاه باشید.

برای ایجاد حس اعتماد به نفس، شما باید به برخی از افکار و باورهای منفی خود توجه کنید. یک دفتر یادداشت روزانه انتخاب کنید تا بتوانید هرگونه افکار و باور منفی خود که در طول روز به ذهنتان خطور می کند، را یادداشت نمایید. آنگاه به آنچه که نوشته اید نگاه کرده و سعی کنید بفهمید که این افکار و باورها از کجا سرچشمه می گیرند. در نظر داشته باشید که به آنچه که فکر می کنید ممکن است شما را به داشتن اینگونه افکار و باورها مجبور کند.

2- خود را تشویق کنید.

تاییدهای مثبت روزانه می تواند به شما در بهبود اعتماد به نفستان کمک کند. هر روز چند دقیقه ای زمان صرف کرده، در آینه نگاه کنید و به خود چیزهایی بگویید که باعث تشویقتان می شود. همچنین می توانید به خودتان چیزهایی بگویید که در مورد آنها نسبت به خود باور دارید یا می خواهید باور داشته باشید. این کار به شما کمک می کند که تایید های خود را نوشته و آنها را در جایی قرار دهید که اغلب به آنجا نگاه می کنید، مانند درون کیف پول یا صفحه خوشامدگویی تلفن همراهتان. چند مثال از تاییدهای مثبت خود به شرح زیر است:

a. من باهوش هستم.

b. من پدر خوبی هستم.

c. من کار های مهم زیادی در زندگی ام انجام داده ام.

d. مردم از وقت گذراندن در کنار من لذت می برند.

3- یاد بگیرید خود را ببخشید.

افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند اغلب نسبت به خود بسیار عیب جو هستند. یک روش که می توانید به واسطه آن بر حس انتقاد کننده درونی خود غلبه کنید، این است که یاد بگیرید چگونه خود را هنگام اشتباهات ببخشید، درست مانند اینکه دوست خود را می بخشید.

• دفعه بعدی که شما مرتکب اشتباهی می شوید، نفس عمیقی کشیده و از سرزنش و توهین به خود دست بردارید. در عوض، گفتن جملاتی مانند "من اشتباه کردم اما این باعث نمی شود که من آدم بدی باشم" را تمرین کنید.

4- به خود تبریک بگویید.

روش دیگر برای بهبود اعتماد به نفس این است که زمانیکه کاری را به خوبی انجام می دهید به خود تبریک گفته و کارهای دیگری که در گذشته به خوبی انجام داده اید را به یاد آورید. اکنون از خود تعریف و تمجید کنید، این کار به شما در تمرکز بر روی ویژگی های مثبت و تقویت اعتماد به نفستان کمک خواهد کرد.

• به خاطر داشته باشید که همچنین می توانید برای موفقیت های روزانه به خود تبریک بگویید. برای مثال، بعد از یک روز کاری بلند مدت، می توانید به خود بگویید "زمان رفتن است، امروز کار بزرگی کردی!"

5- مطمئن باشید که انتظاراتتان واقع گرایانه است.

اگرچه داشتن انتظارات بالا از خود همیشه بد نیست، اما انتظارات غیر واقعی می تواند منجر به شکست و ناامیدی شما شوند. اگر انتظارات شما خیلی زیاد باشد یا اگر در راستای موقعیت کنونی شما نباشند، برای کاهش احتمال شکست باید آنها را دوباره بسنجید.

• بعنوان مثال، چنانچه شما تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشید و انتظار داشته باشید که در اولین هفته از شروع به جستجوی کار، شغلی پیدا کنید، ممکن است ناامید شوید. در عوض، باید بر روی اهدافی که در کنترل شما است تمرکز کنید، مانند درخواست برای تعداد مشخصی شغل در هر روز

6- با افکار منفی خود مبارزه کنید.

داشتن افکار منفی در تمام افراد امری معمول است، اما اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید ممکن است حتی این افکار در شما بیشتر هم باشد. مهم این است که برای بهبود اعتماد به نفس، باید هرگونه افکار منفی خود را اعتراف کرده و با آنها مبارزه کنید. اعتراف به این افکار و گفتن اینکه آنها را نمی پذیرید را تمرین کنید.

• برای مثال، اگر شما فکر می کنید که "من احمق هستم"، با گفتن این جمله به خود اعتراف کنید که "این فقط یک فکر است "من فکر می کنم که احمق هستم". آنگاه آن فکر را با فکر مثبت دیگری مانند "من شخص باهوشی هستم"، جایگزین کنید

7- نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنید.

ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود می تواند به شما کمک کند تا تصویر واقع گرایانه تری از خود بدست آورید، که اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید انجام این کار بسیار سخت است. در میانه کاغذ خطی عمودی بکشید و در هر طرف آن لیستی از 10 نقطه قوت و 10 نقطه ضعف خود تهیه کنید. برای هر کاری که شما در آن بهترین هستید، به خود تبریک گفته و نقاط ضعف خود را بپذیرید.

• سعی کنید از یک مانترا برای کمک به ساکت کردن حس انتقاد کننده درونی خود استفاده کنید. بعنوان مثال، شما می توانید چیزی مانند "من تنها یک انسان هستم. من سعی خود را می کنم و این تمام آن چیزی است که می توانم انجام دهم"، را تکرار کنید.

8- از قدرت تجسم برای بهبود اعتماد به نفس استفاده کنید.

تجسم ابزاری قدرتمند است که می تواند به شما در بهبود اعتماد به نفس کمک کند. برای استفاده از قدرت تجسم، چشمان خود را بسته و زمانی را تصور کنید که شما در کاری موفق شده اید یا احساس اطمینان می کنید. سعی کنید که همه جزئیات آن لحظه را به خاطر آورید، کجا بودید، چه کسی آنجا بود، چه گفته شد، و شما چه احساسی داشتید. هر روز یک بار این لحظه را در ذهن خود مرور کنید، تا به شما در ایجاد حس اعتماد به نفس کمک نماید.

روش 2: کسب موفقیت های بیشتر

1- کارهای جدید را امتحان کنید.

بعضی مواقع برای کشف کارهایی که شما در آنها بهترین هستید، لازم است کارهای جدیدی را امتحان کنید. امتحان کردن و موفق شدن در کارهای جدید می تواند به تقویت حس اعتماد به نفس در شما کمک کند. در کلاس های موسسه آموزشی محل زندگی خود شرکت کنید، عضو باشگاه های ورزشی شوید، یا داوطلب شوید. تنها مطمئن باشید که کاری که انجام می دهید کاری است که می خواهید انجام دهید، اما در عین حال برای شما کاملا جدید است.

مقاله پیشنهادی: نوآوری و خلاقیت در کسب و کار

2- بر روی خود تمرکز کنید نه دیگران.

ممکن است شما این عادت را داشته باشید که خود را با دیگران مقایسه کنید و از خود ناراحت شوید زیرا موفقیت شما به خوبی موفقیت افراد دیگر به نظر نمی آید. سعی کنید این عادت را متوقف کنید و بجای تمرکز روی آنچه که دیگران دارند یا انجام می دهند بر روی آنچه که خود انجام می دهید تمرکز کنید.

3- مراقب خودتان باشید.

ورزش، غذاهای سالم، استراحت و آرامش اعصاب تماما عناصر مهمی در داشتن اعتماد به نفس خوب می باشند. با مراقبت از خود، شما به مغز خود پیامهایی می فرستید که شایسته آن هستید. مطمئن شوید که زمان کافی برای تامین نیازهای اولیه خود برای ورزش، غذا، خواب، و تمدد اعصاب اختصاص داده اید.

• هر روز سی دقیقه زمان برای ورزش در نظر بگیرید

• تغذیه متعادلی از تمام مواد خوراکی مانند میوه، سبزیجات، تمام غلات، و پروتئین کم چربی داشته باشید

• هر شب 8 ساعت بخوابید

• هر روز 15 دقیقه به انجام فعالیت های یوگا، تنفس عمیق، یا مدیتیشن بپردازید.

4- در مورد کشمکش های مربوط به اعتماد به نفس خود با دوستانتان صحبت کنید.

برخی اوقات صحبت با دوستانتان باعث می شود شما نقاط مثبت مربوط به خود که تا بحال به آنها توجه نکرده بودید، را ببینید. همچنین گفتن این مسئله به دوستان خود که شما در حال دست و پنجه نرم کردن با حس اعتماد به نفس خود هستید می تواند شما را به سمت شبکه ای از دوستان مثبت و حمایت کننده هدایت نماید.

• اگر می خواهید با دوستانتان در مورد تلاشتان جهت تقویت حس اعتماد به نفس خود صحبت کنید، با جملاتی این چنین سخن خود را آغاز کنید: "من اخیرا در حال مبارزه با اعتماد به نفس پایینم هستم، بنابراین شاید مثل همیشه به نظر نرسم."

5- برای دریافت کمک های بیشتر با یک متخصص سلامت روانی مشورت کنید.

اگر متوجه شدید که حس اعتماد به نفس در شما بهبود نمی یابد یا اینکه شدیدا پایین است، می توانید از یک متخصص سلامت روانی کمک بگیرید. یک درمانگر می تواند کمک های بیشتری از آنچه که شما برای خود انجام می دهید، ارائه نماید.

مطالب مرتبط