دکتر کامران صحت
بازاریابی و برندسازی وکلا

بازاریابی و برندسازی وکلا

با سابقه همکاری با بسیاری از وکلا و موسسات حقوقی، نگارنده معتقد است قالب وکلا نه فرآیند بازاریابی را می شناسند و نه در مورد تبلیغات در حوزه وکالت چیزی می دانند. هنوز در پارادیم این مانده اند که وکیل نباید تبلیغ کند غافل از اینکه وکیلی که مدیریت کسب و کار نمی داند قادر به پرداخت هزینه های اجراره دفتر خود نیز نخواهد بود.

برندسازی وکلا

برندسازی وکلا

تاکنون وکیلی ندیده ام که برندسازی بداند. خاطره هست وکیلی شعار خود را عدالت، مساوات و برابری انتخا کرده بود. این شعارها برای مشتری جذاب نیست. شعار پیشنهادی ما به خانم وکیل انتخاب از اشعار شهراب سپهری بود: "روی قائون چمن پا نگذاریم". بود. خود وکیل اقرار کرد که شعار برای مشتریانش – موکلین – بسیار جذاب بود. چرا در سربرگ یا بیزنس کارت هیچ وکیلی تصویر خود وکیل نیست. این ها نشانه هایی از عدم وقوف به بازار هدف است.

برندسازی وکلا

تخصص و بازار هدف

برای موفقیت در این حرفه ابتدا بهتر است یک زمینه کاری را انتخاب نماییدو شما را در کدام حوظه بشناسند بهتر است؟ قانون کار و تامین اجتماعی، ملک، انحصار وراثت، مواد مخدر، وصول چک های برگشتی؟ سپس نحوه ورود به بازار هدف را بیاموزید.

برای مشاهده ویدیو آموزشی موفقیت نامحدود در کسب و کار کلیک کنید.

برای موسسه حقوقی با یک کمپین تبلیغاتی روی پاساژ علاالدین روی وصول چک های برگشتی به قراردادهای بسیار زیادی رسیدیم. فقط یک روز اطلاع رسانی و ماهی 60 میلیون تومان درآمد.

برندسازی وکلا

مدیریت ارتباط با موکل

شناسایی موکل و روانشناسی موکلان در این بخش بسیار اهمیت دارد. گاهی می توان با موکل مستقیسم قرارداد بست – b2c – و گاهی می توان با بازاریابی درست با سازمان های قرارداد بست - b2b. موکل در هر لحظه باید در جریان پرونده خود باشد. با بکارگیری نرم افزار crm – مدیریت ارتباط با موکلان – در هر لحظه موکلان خود را در جریان وضعیت پرونده قرار دهید. جالب است بدانید عمده بیشترین حجم قراردادهای ناموفق وکلا به سبک مذاکره با موکل بستگی دارد؛ یعنی فنون مذاکره. برخلاف تصور همگان، وکلا در فنون مذاکره قوی نیستند. فنون مذاکره با موکل از پوشش وکیل شروع می شود تا نحوه پرزنت کردن موکل از ماده و تبصره های قانونی. باید روی همه جزییات دقت کنید. در غیر اینصورت موکل با شما به توافق قرارداد نخواهد رسید.

مدیریت وکلا

آنها که در قالب موسسه حقوقی فعالیت دارند هم اطلاعات کافی در حوزه مدیریت منابع انسانی ندارند. به عبارتی طراحی یک موسسه حقوقی و استفاده از پرسنل صف و ستاد در تصور میدران موسسه حقوقی نیست. چرا هیچ موسسه حقوقی برندی بازار ایران وجود ندارد؟

برندسازی وکلا

این ها نشانه هایی از عدم موفقیت وکلا در مدیریت موسسات حقوقی است. به پنج حوزه اصلی در موسسات حقوقی دقت کنید:

  • منابع انسانی و استاندارد سازی
  • بازاریابی و فروش
  • روابط عمومی و تبلیغات
  • برندسازی
  • مدیریت ارتباط با وکلا

 

برندسازی وکلا

تبلیغات و روابط عمومی وکلا

تاکنون وکیلی را ندیده ام که بتواند در بازارهای تخصصی مثل همایش های سالن های زیبایی سخنرانی قدرتمندانه ای داشته باشد تا بتواند این بازار هدف را راضی به عقد قرارداد کند. سخنرانی و سخنوری در بازارهای هدف بسیار به فرآیند بازاریابی شما کمک می کند.

سایر موارد جذاب

یک وکیل حرفه ای درج مقاله در نشریات علمی و عمومی، ظهور مناسب جلوی دوربین و تولید محتوای حرفه ای، طراحی پکیج های حقوقی، خودکار به نام وکیل یا موسسه حقوقی، شکلات روی میز و لیوان و آب معدنی، تا موزیک دفتر و درجه حرارت فضای مذاکره و نوع مبلمان برای مذاکره را هم محاسبه کرده است. به جزییات دقت کنید. مشتریان لذت می برند ببینند با وکیلی که همه موارد را خصوصی سازی کرده است.

مخلص کلام

وکالت در عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است. اگر تغییر نکنید به همان علت که دایناسورها منقرض شدند، شما هم محکوم به انقراض هستید.

مطالب مرتبط