دکتر کامران صحت
برندسازی در صنعت مبلمان

برندسازی در صنعت مبلمان

صنعت مبلمان در عصر کنونی تحولات زیادی را پشت سرگذاشته است. خیلی طول نکشید تا اتیکت های "لطفن ننشینید" از روی مبلمان فروشگاه ها برداشته شود و صاحبان این مشاغل به این نتیجه برسند که بدون نشستن دیگر امکان فروش وجود ندارد.

زمان زیادی نیست که گرفتن عکس در فروشگاه ها ممنوع بود و فروشندگان وحشت نمایش مبلمان در دنیای مجازی را داشتند. تولید کنندگان سنتی مبلمان که در مرتضی گرد و سایر نقاط مختلف، با روش سنتی فعالیت می کردند در آستانه حذف از بازار هستند و آنها که همچون ونتی و زیتون در فکر توسعه بودند، راه نجات را در تغییر دیدند.

عصر کنونی برمبنای سلایق و نیازهای مشتری در حال حرکت است. آنچه که می ماند سرعت تغییرات براساس نسل های مشتریان است. اکنون خدماات در این صنف نیاز به تحول دیگری دارد. ارایه گارانتی بدون کارت و نبود سیستم حمل سفارش مشتری از خلاهای بزرگ این صنف محسوب می شود.

برندسازی در صنعت مبلمان

فروشگاه های مبلمان

انتخاب محل فروشگاه، انتخاب نام مناسب، تابلوی مناسب، شعار سازمانی، انتخاب رنگ براساس بازار هدف، چیدمان حرفه ای، نورپردازی استاندارد، بوی مناسب در فروشگاه، استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان، پرسنل مجرب با لباس فرم و ده ها مورد دیگر از الزامات فروشگاه های امروزی مبلمان محسوب می شود.

سازمان فروش

جذب پرسنل حرفه ای از چالش های مهم این صنعت محسوب می شود. چگونه می توان پرسنلی را یافت که بتواند 12 ساعت در فروشگاه با حفظ انرژی عملیات فروش را پیش ببرد. اصولن مدیریت منابع انسانی در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مشکل جایی بیشتر خواهد شد که تولید مبلمان هم در گارگاه یا کارخانه نیاز به منابع انسانی دارد. برای جذب پرسنل حرفه ای نیاز به مجموعه ای جذاب داریم. جذابیت هم الزامن مسایل مالی و دریافتی پرسنل نیست. طراحی سیستم های انگیزشی غیر مالی، نیز می تواند بسیار موثرتر از انگیزاننده های مالی باشد. شما برای ایجاد انگیزه در پرسنل خود از چه شیوه ای استفاده می کنید؟

یک برنامه مدون آموزشی برای کلیه پرسنل طراحی کنید. تاکید می کنم کلیه پرسنل. این قانون شامل پرسنل خدمات نیز می شود. لزوم پذیرایی حرفه ای در نمایشگاه توسط پرسنل خدمات بسیار محسوس است.

برندسازی در صنعت مبلمان

فروش حرفه ای مبلمان

بارها به نمایشگاه های مبلمان تاکید کرده ام که شما یک سازمان هستید. سازمان نیاز به زیر ساخت دارد. ماموریت، چشم انداز و ارزش در گام اول تا چارت سازمانی و شرح وظایف و شرایط احراز همه و همه باید راه اندازی شود.

برای فروش موفق باید تیم ستادی راه اندازی کرد. تیم ستادی یعنی اختصاص فضایی برای چیدمان پرسنل به خصوص تفکیک پرسنل فروش از بازاریابی. سپس هدف گذاری در فروش را در برنامه کاری خود قرار دهید. فروشنده باید باداند هر ماه تا چه میزان فروش و از کدام مبلمان باید بفروشد.

بازاریابی مبلمان

برای یک بازاریابی حرفه ای روی شرکت ها و سازمان ها برنامه ریزی کنید. مکاتبه و مذاکره با واحد خدمات رفاهی شرکت ها و سازمان های بزرگ برای خرید نقدی یا اعتباری یکی از بحث های بسیار مهم بقای فروشگاه های مبلمان محسوب می شود. سپس روی بازارهای هدف کوچک کتر تمرکز کنید. به عنوان مثال در مناسبت روز جهانی پرستار، مذاکره با بیمارستان ها برای فروش به کادر درمانی و ارایه هدیه ویژه روز پرستار می تواند جذابیت کار شما را افزایش دهد. البته در این بخش فراموش نکنید که در چیدمان و دکوراسیون فروشگاه خود نیز تغییراتی بدهید.

برندسازی در صنعت مبلمان

تبلیغات بی اثر را فراموش کنید

روی تبلیغات پلاک به پلاک بازار هدف با روش های متفاوت تمرکز کنید. واحد بازاریابی اداره پست می تواند کمک خوبی برای این کار باشد. البته برای دنیای مجازی هم برنامه مدونی داشته باشید. وب سایت که مادر دنیای مجازی ایت را در ابتدا برنامه کنید و سپس حضور موثر در شبکه های اجتماعی. حضور در تلفن اطلاعات شهری -118- و گوگل مپ و ویز را هم به یاد داشته باشید. ارسال پیامک های منطقه ای هم بسیار مهم است. البته متن جذاب را فراموش نکنید. همیشهه استفاده از مشاور در این بخش بسیار مهم است.

سایر موارد جذاب

یک برند مناسب مبلمان به شکلات روی میز و لیوان و آب معدنی، تا موزیک فروشگاه و درجه حرارت فضای مذاکره و نوع مبلمان برای مذاکره و حتا درج برند روی مبلمان در جایی که امکان جداسازی وجود نداشته باشد و توسط میهمانان مشتری شما رویت شود را هم محاسبه کرده است. به جزییات دقت کنید. مشتریان لذت می برند ببینند فروشگاهی همه موارد را خصوصی سازی کرده است.

مخلص کلام

فروش مبلمان در مجموعه های تولیدی و نمایشگاهی دیگر عملی و تخصصی شده است. اگر تغییر نکنید به همان علت که دایناسورها منقرض شدند، شما هم محکوم به انقراض هستید.

مطالب مرتبط