دکتر کامران صحت
غذای سرآشپزی که لبخند می زند  خوشمزه تر است

غذای سرآشپزی که لبخند می زند خوشمزه تر است

سرآشپز به عنوان سکان دار آشپزخانه برای مدیریت و هدایت تیم خود صرف نظر از مهارت های مدیریتی که مهمترین آنها، ارتباطات موثر است، می بایست روی جزییات اثر گذار در ارتباطات هم برنامه ریزی کند.

یکی از این جزییات در ارتباطات مهارت لبخند زدن است. لبخند زدن چهار خصوصیت سرآشپز را برجسته را نمایان می کند: اعتماد به نفس، خوشحالی، اشتیاق و مهمتر از همه پذیرش. سرآشپزی که لبخند می زند دارای اعتماد به نفس تلفقی می شوند زیرا هنگامی که ما عصبانی می شویم یا نسبت به خودمان یا اطرافیانمان اطمینان نداریم به لبخند زدن تمایلی نداریم. همچنین لبخند زدن نشانه خوشحالی و شادی سرآشپز است و همگی ما به یک سرآشپز شاد گرایش داریم.

مشاوره برندینگ رستوران ها

داشتن اشتیاق جهت ایجاد یک تاثیر مثبت ضروری است. زیرا اشتیاق امری مسری بوده و به فرد مقابل سرایت می کند. لبخند شما نشانگر این است که از مکانی که در آن هستید و فردی که ملاقات کرده اید خوشنود هستید و او نیز به نوبه خود از ملاقات شما خوشنودتر می شود. سرانجام لبخند نشانه پذیرش است بنابراین بگذارید که فرد مخاطب بداند که شما بدون قید و شرط او را پذیرفته اید.

مشاوره برندینگ رستوران ها

هر لبخند قصه ای دارد

آیا شما هم از جمله سرآشپزانی هستید که اغلب صبح ها با خلق پایین از خواب بیدار می شوند و نمی توانند از جای خود حرکت کنند؟ این مشکل یک راهکار فوق العاده ساده و بدون خرج دارد. به گزارش ایسنا، دکتر لائورل هاس از کارشناسان علوم بهداشتی در امریکا طی یک مصاحبه تلویزینوی با شبکه اکسر سایز تی وی در این باره گفت: راه حل این مشکل لبخند زدن است. اگر به جای نشستن در خانه تلاش کنید تا با لبخندی روی چهره وارد آشپزخانه شوید به زودی جواب این لبخند را از اطرافیان خود دریافت می کنید و حالتان بهتر می شود. دکتر هاوس در این رابطه می افزاید: دلیل قانع کننده ای وجود دارد که به شما ثابت می کند لبخند زدن برای سلامتی شما مفید است.

مشاوره برندینگ رستوران ها

لبخند و ذهن

لبخند زدن خلق سرآشپز را بهبود می بخشد، حتا اگر احساس خوبی ندارید لبخند بزنید چون با این تغییر ساده نتیجه فوق العاده شگفت انگیزی می گیرید. وقتی شما به دیگران لبخند می زنید بازتاب این عمل از طرف مقابل به شما بر می گردد و او نیز به شما می خندد. این تعامل در نتیجه به بدن و ذهن شما القا می کند که شما واقعن خوشحال هستید.

لبخند و استرس

لبخند زدن درمان استرس است. قطعن در شرایط سخت آشپزخانه به خصوص شلوغی سالن، استرس زیادی به سرآشپز و پرسنل تحت فرمان او وارد می شود. عضلات آرواره به طور معمول در هنگام استرس سفت و منقبض می شوند و وقتی شما می خندید به لحاظ فیزیکی این عضلات رها و شل می شوند. عضلات آرواره ای نیز به عضلات گردن متصل هستند که آنها هم اگر سفت و منقبض شوند منجر به بروز سردرد خواهند شد. بعلاوه وقتی می خندید استرس شما کمتر نمایان می شود.

لبخند و ایمنی بدن

لبخند سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. وقتی می خندید بدن شما به طور طبیعی در حالت آرامش قرار می گیرد و وقتی آرام باشید سیستم ایمنی بدن می تواند به طور مطلوب و مناسب به کار خود ادامه دهد. در این وضعیت بدن خیلی بهتر با آنفلوآنزا و سرماخوردگی مقابله می کند.

مشاوره برندینگ رستوران ها

لبخند و فشار خون

خندیدن فشار خون را پایین می آورد. مطالعات پزشکی ثابت مرده است که وقتی با لبخند زدن چهره و ذهن شما آرام می شود، فشار خون نیز به طور اتوماتیک پایین می آید.

لبخند و درد

خنده قاتل طبیعی درد است. آزمایشات تایید می کند که خندیدن باعث آزاد شدن طبیعی ترکیبات شیمیایی شامل آندورفین و سروتونین در بدن می شوند که هر دوی این ترکیبات کمک می کنند حس بهتری داشته باشید و احساس درد در شما کاهش پیدا کند.

مشاوره برندینگ رستوران ها

لبخند و جوانی

خندیدن شما را جوانتر نشان می دهد. اگر همیشه لبخند بزنید خطوط و چین های پوست پیشانی و صورت شما باز می شود و چشم هایتان نیز جوان تر به نظر می رسد. هر لحظه که می خندید چند سال جوان تر از سن خود به نظر می رسید.

مشاوره برندینگ رستوران ها

لبخند و اعتماد به نفس

لبخند زدن شما را موفق و با اعتماد به نفس می کند. کسانی که با اعتماد به نفس بیشتری در جمع ظاهر می شوند در کار خود موفق تر هستند. حتا وقتی در یک جلسه پر تنش حاضر می شوید لبخند بزنید؛ خواهید دید که چه پاسخ متفاوت و موفقیت آمیزی از دیگران دریافت خواهید کرد.

لبخند در اولین برخورد

بررسی های روانشناختی نشان داده است افراد هنگام ارزیابی دیگران به اطلاعات اولیه ای که به دست می آورند بهای بیشتری می دهند تا اطلاعاتی که بعد به دست می آورند. به عبارت دیگر به احتمال زیاد افراد آنچه را در شروع کار شما دریافت می کنند درست و صحیح می پنداند.

برای مثال اگر در اولین جلسه آشنایی، رفتار گرم و محبت آمیزی از خود بروز دهید، برداشتی از شما به دست می آید که دیگران به گرم و صمیمی بودن شما اعتقاد پیدا می کنند و اگر حتا بعدن گوشه گیر و در خود فرو رفته شوید؛ برایشان مهم نیست یا اصلن متوجه نمی شوند. اگر اطلاعات اولیه منفی باشند بیشتر از اطلاعات مثبت تاثیر بر جای می گذارند. به عبارت دیگر، برای از میان برداشتن اولین تاثیر منفی باید رفتارهای مثبت فراوانی را به نمایش بگذارید.

مشاوره برندینگ رستوران ها

لبخند در فروش

یک ضرب المثل چینی می گوید: اگر نمی توانید لبخند بزنید هیچ فروشگاهی باز نکنید. این ضرب المثل نشان دهنده اهمیت لبخند در جذب مشتری را نشان می دهد. اومین برخورد، آخرین برخورد است. پس هم اکنون لبخند بزنید.

مخلص کلام

مدیریت آشپزخانه توسط سرآشپز در عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است. اگر تغییر نکنید به همان علت که دایناسورها منقرض شدند، شما هم محکوم به انقراض هستید.

مطالب مرتبط