دکتر کامران صحت
اصول بازاریابی در صنعت معماری

اصول بازاریابی در صنعت معماری

صنعت معماری از گذشته تا هنوز دستخوش تحولات زیادی شده است و روز به روز پیشرفته تر می شود. با حجم فارغ التحصیلان این رشته و عدم شناخت درست بازار، به طور یقین در این فرآیند همچون سایر فرآیندهای کسب و کارهای دیگر به علت عدم توازن عرضه و تقاضا، بازاریابی حرفه ای یکی از ملزومات این بسیار مهم گردیده است. با توجه به دو حوزه اصلی معماری – طراحی و اجرا – لازم است معماران تمرکز بیشتری بر فرآیندهای بازاریابی داشته باشند تا بتواند سهم خود را در بازار ایجاد و حفظ کنند.

انتخاب نوع بیزنس کارت و خلاقیت در انتخاب متریال می تواند در برندسازی معمار اثر بسیار زیادی داشته باشد. اینکه در این بخش شما تا چه میزان ذهن خلاقی دارید تا کارتی متناسب بازار هدف خود و البته ماندگار در ذهن مشتریانتان ارایه دهید به شدت باعث می شود هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش داده و اثر مرکبی در بازار ایجاد نمایید.

برای خرید ویدیو آموزشی موفقیت نامحدود در کسب و کار کلیک کنید.

برندسازی در صنعت معماری

برندسازی معماری در شامل دو بخش است. برندسازی فردی و برندسازی سازمانی. برندسازی باعث می شود تا تصویر شما از خود شما مهمتر جلوه کند.

در برندسازی فردی نام و نام خانوادگی فرد بسیار مهم است. در برخی موارد می توان از آنچه که در ایران شهرت و در دنیا nick name نامیده می شود به عنوان تخلص نیز استفاده نمود. البته در این بخش نیز نیاز به طراحی لوگو، تایپوگرافی فارسی و انگلیسی، رنگ، شعار، بیزنس کارت - که تصویر خود معمار روی آن است – ست اداری شامل سربرگ و پاکت و باز هم توصیه استفاده از تصویر خود معمار است. تا جایی که ممکن است از یک تصویر برای برندسازی شخصی در همه جا استفاده کنید.

در برندسازی سازمانی نام سازمان اهمیت زیادی پیدا می کند. از منظر آماری اسامی که دارای الف یا سین باشند میزان ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند. و البته هر چه نام در گویش مجهول تر باشد جذابیت بیشتری برای بازار هدف آتی خواهد داشت. مثلن انتخاب نام توحید یا مکس قطعن روی بازار هدف شما تاثیرات متفاوتی خواهد داشت. یکی از فاکتورهای مهم در این بخش انتخاب نام براساس بازار هدف است. در این بخش نیز نیاز به طراحی لوگو، تایپوگرافی فارسی و انگلیسی، رنگ، شعار، بیزنس کارت ست اداری شامل سربرگ و پاکت بسیار ضروری است. در یک نمونه اجرایی در مجموعه دکوراسون داخلی آرتین شعار "معمار زندگی خود باشید" و یا در مجموعه ای دیگر شعار "تا ثریا می رود دیوار راست" پیشنهاد داده شد.

سازمان فروش

برای موفقیت در این حرفه ابتدا بهتر است یک سازمان فروش حرفه ای راه اندازی کنید تا با استفاده از آن عملیات اجرایی فرآیندهای کاری توسط تیم شما ایجاد شود. برای موفقیت در این بخش به استاندارسازی فرآیندهای کاری خیلی توجه کنید. داشتن چارت سازمانی، شرح وظایف، مستندات پروژه ها و ... باعث می شود که یک تیم منسجم ایجاد کرده باشید که در غیاب شما هم مجموعه به صورت پویا و فعال به کار خود ادامه دهد. در این بخش به خاطر داشته باشید دکوراسیون دفتر شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بازار هدف

شاید در گذشته معماران کلیه خدمات طراحی و اجرا را در کلیه حوزه های کسب و کار ارایه می کردند؛ ولی این روزها توصیه می شود برای توسعه برند خود یک زمینه کاری را انتخاب و روی آن تمرکز نمایید. به عنوان مثال کلینیک های زیبایی یا فروشگاه های پوشاک. البته شما می توانید در حوزه های دیگر خدمات ارایه نمایید و انتخاب بازار هدف کوچک تر بسیار هزینه های برندسازی و تبلیغات شما را کاهش خواهد داد. حدود 368 صنف کاری وجود دارد. بررسی نمایید که در کدام صنف روابط بیشتری دارید.

در گام دوم تهیه بانک اطلاعات بازار هدف بسیار اهمیت خواهد داشت. در مورد مثال ارایه شده می توانید با انجمن کلینیک های زیبایی یا اتحادیه پوشاک تماس برقرار نموده و تقاضای بانک اطلاعاتی نمایید.

در گام سوم دریافت اطلاعات تصمیم گیر در بازار هدف به خصوص شماره موبایل بسیار اهمیت دارد.

مثلن اگر قرار است با سازندگان پروژه های مختلف ارتباط بگیرید، سایت پرشین سازه که حاوی سه هزار ساختمان نیمه کاره در کل کشور است می تواند منبع مناسبی برای شناسایی وضعیت کنونی پروژه های ساختمانی باشد. در یک سطح بالاتر، انجمن انبوه سازان هم منبع خوبی است. ارسال پیامک انگیزشی یا آموزشی ادواری یا ارسال نامه شروع خوبی برای برقراری ارتباط با بازار هدف در این بخش خواهد بود.

تبلیغات

ال ریس سال های پیش کتابی را با نام سقوط تبلیغات و ظهر روابط عمومی نوشت. این روزها تبلیغات به سادگی منجر به جذب مشتری نمی شود. این که چه رسانه ای چه هدفی دارد بسیار مهم است. به عنوان مثال بیلبورد برای شما مشتری نمی آورد ولی در برندسازی شما نقش زیادی خواهد داشت.

در ابتدا سعی کنید یک بودجه تبلیغاتی برای هر ماه خود پیش بینی کنید. تبلیغات می بایست هم در دنیای مجازی و هم دنیای واقعی به طور همزمان پیش رود. از راه اندازی وب سایت تا فعال سازی شبکه های اجتماعی از اینستاگرام تا پینترست مهم است. از ثبت آدرس شما در گوگل مپ و ویز تا 118 مهم است. به جزییات دقت کنید. باید بدانید کدام شبکه های اجتماعی روی کدام بازار هدف تاثیر دارند. به عنوان مثال اگر قرار است در عراق و به خصوص اقلیم عرب پروژه بگیرید روی فیس بوک عربی، اینستاگرام عربی و سایت عربی تاکید کنید.

شرکت در گردهمایی های بازار هدف همچون همایش، کنفرانی و کنگره نیز بسیار مهم. راه اندازی یک نمایشگاه در کنفرانس های علمی بازار هدف بسیار اهمیت دارد. اهمیت این کار زمانی بیشتر می شود که 15 دقیقه هم زمان سخنرانی بگیرید. و البته در سخنرانی در یک همایش ظاهر شما مهم است. در یک تجربه شخصی معماری یک پروژه 7 طبقه را برای دکوراسیون زیبایی از دست داد چون مشتری معتقد بود "دکوراتور خوب باید دکور خودش خوب باشد".

اصلا می توانید خودتان یک همایش برای بازار هدف خود برگزرار کنید. در این حالت همه چیز به برنامه ریزی شما برای جمع کردن بازار هدف بسیار اهمیت دارد. قدرت سخنرانی شما نزد 750 نفر در سالن همایش های صدا و سیما نشان دهنده تاثیر شما در بازار هدف خواهد بود. در سخنرانی هرگز در مورد خودتان صحبت نکنید. در مورد نقش دکوراسیون در افزایش مشتریان یک کلینیک زیبایی صحبت کنید و یا موضوعاتی از این قبیل. در تبلیغات به جای آگهی دادن به مشتریان خود آگاهی بدهید. آموزش مشتری یکی از مهمترین روش های بازاریابی و تبلیغات محسوب می شود.

سایر موارد جذاب

یک برند مناسب معماری به شکلات روی میز و لیوان و آب معدنی، تا موزیک دفتر و درجه حرارت فضای مذاکره و نوع مبلمان برای مذاکره و حتا درج برند روی مبلمان در جایی که امکان جداسازی وجود نداشته باشد و توسط میهمانان مشتری شما رویت شود را هم محاسبه کرده است. به جزییات دقت کنید. مشتریان لذت می برند ببینند معماری همه موارد را خصوصی سازی کرده است.

مخلص کلام

معماری در عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است. اگر تغییر نکنید به همان علت که دایناسورها منقرض شدند، شما هم محکوم به انقراض هستید.

مطالب مرتبط