چند نکته جهت ارتباطات تلفنی
¨ از مکالمات شخصی بپرهیزید.
¨ روی کلمات کلیدی تاکید کنید.
¨ اگر می خواهید مخاطب جواب مثبت بدهد، سوالاتتان را به صورت مثبت مطرح نمایید. بگویید: " می خواهید .... ؟" نگویید: "نمی خواهید ....؟"
¨ هرگز به مخاطب نگویید: "حدس می زنم"، "احتمالن"، "فکر می کنم"، با اطمینان صحبت کنید.
¨ قبل از تماس با سازمان، اطلاعات مورد نیاز موضوع صحبت را آماده کنید.
¨ در هنگام مکالمه تلفنی روی کلمات کلیدی تاکید کنید یا چند بار از آنها استفاده نمایید.
¨ هدف از تماس گرفتن را بیان کنید.
¨ بیش از حد او را HOLD ننمایید.
¨ تلفن های غیر مرتبط با واحد خود را به دیگران تفویض کنید.
¨ هرگز بدون هماهنگی با مدیر خود، به مخاطب وعده ندهید.
¨ قبل از ارتباط به مدیر خود، اطمینان حاصل کنید که کلیه اطلاعات را دریافت نموده اید.
¨ هرگز با اطمینان به تماس گیرندگان نگویید که مدیر شما می تواند با ایشان صحبت کند.
¨ هنگام دریافت اطلاعات تلفنی، کلید واژه ها را یادداشت کنید تا فراموش شود.
¨ اگر قرار است پیامی را به فردی منتقل کنید، در صورت عدم حضور وی در سازمان، از فردی که گوشی را برداشته بخواهید پیغام شما رابگیرید و به فرد مورد نظر انتقال دهد. در این حالت اطلاعات کامل فردی که گوشی تلفنی را برداشته به طور کامل یادداشت کنید و مراتب را به مدیر خود اطلاع دهید.
¨ در صورت پرسش راجع به موضوعی که اطلاع ندارید بهتر است بگویید: "اجازه بفرمایید بررسی کنم بعد به شما اطلاع می دهم"، از به کار بردن عباراتی همچون "من در جریان نیستم" یا "اطلاع ندارم" و یا "ابداً چنین مطلبی را نشنیده ام" خودداری کنید.
¨ مشخصات فردی تماس گیرنده را در جداولی که از پیش تهیه کرده اید، ثبت نمایید.