Background

ارتباطات تلفنی

ارتباطات تلفنی

تلفن قادر نمی باشد:

-      شخصیت یا هویت فرد را تغییر دهد.

-      به مشتری که شنونده است، نسبت به آنچه که در حال برقراری ارتباط است شخصیتی دیگر دهد.

-      صدای ناراحت و غمگین وی را به صدایی شاد بدل سازد یا برعکس.

-      اطلاعات سمعی را به بصری یا دیداری تبدیل کند تا بتوان پیام را درک نمود یا فهمید (این مورد در زمان کتابت این راهنما هزینه معقولی را در بر نداشته است.)

 

تلفن در کنار استفاده مناسب از آن دارای معایبی چند نیز می باشد:

-        گفتگوهای تلفنی به دلیل رو در رو نبودن، پتانسیل بالایی برای سو فهم دارند.

-        انتقال احساسات و عواطف بسیار دشوار است. برای ترغیب طرف مقابل، طرفین میبایست صدای خنده همدیگر را بشنوند و سکوت برای رد خنده بسیار موثر است.

-        وسیله ای است برای وارد نمودن آسیبی شدید و اصلی به تصویر یک سازمان از طریق تکنیک ها، عادات و رفتارها یا روش های ضعیف پاسخگویی به تلفن.

-        از دست رفتن کیفیت اطلاعات و اخبار (ولو کم) ناشی از ساختار الکترونیکی و فیزیکی تلفن هم حایز اهمیت است. این مورد معمولا بر کیفیت کلی تماس اثر نمی گذارد. اما کاربر از این عامل یا فاکتور آگاهی می یابد و تلفن را به صورتی نگاه می دارد که اطلاعات از دست نرود.

-        تماس های تلفنی فرصتی برای ایراد اراجیف و اتلاف وقت نیز به شمار می رود.

-        تلفن ها از هیچگونه هوشمندی برخوردار نبوده و ممکن است بدون هیچگونه هشداری باعث از هم گسیخته شدن کار یا زندگی روزمره شوند.

-        اگر چه اطلاعات را میتوان به سرعت ارتباط داد و برای مخاطبین صرفه جویی در هزینه می باشد. اما گهگاه شده است که فردی که به وی تلفن زده می شود، فورا در دسترس نمی باشد و این منجر به اتلاف زمان میگردد و همچنان در جستجوی موقعیت فرد می باشیم.

-        تماس های تلفنی برای آنان که قادر نیستند تماس های تلفنی خود را درک یا دریافت نمایند، نوعی اتلاف وقت بشمار می رود. در اینجا نتیجه آن میگردد که مجبور خواهیم شد با موضوعاتی سر و کار داشته باشیم که از اولویت پایینی برخوردارند. در حالیکه می توان آن را به راحتی از طریق شخصی دیگر به انجام رسانید.

سازمان های زیادی وجود دارند که از سیستم منشی تلفنی استفاده می نمایند و شمار این سازمان ها نیز رو به افزایش است. گاهی این سیستم ها در جهت نمایش تماس ها یا به عنوان روشی در کاهش هزینه پرسنل تلفنخانه محسوب می گردند. به هر عنوان که باشد، افراد بسیاری وجود دارند که از صحبت کردن با ماشین نفرت دارند و این نیز به نوبه خود، ممکن است باعث از دست دادن مشتری گردد. ولی فراموش نکنید که در صورت استفاده از منشی تلفنی، در سازمان های مدرن، پیام منشی تلفنی، به مناسبت های مختلف تغییر می کند، یعنی در صورت نزدیکی به مناسبت عید، عزاداری و سایر مناسبت های ملی و بین المللی، به تماس گیرنده به تناسب مناسبت، تبریک یا تسلیت بگوید.

  • حجم فایل: 4 مگابایت
  • مدت زمان فایل: 7 دقیقه